پول که بیاید، گاوداری پاسارگاد می‌رود

پول که بیاید، گاوداری پاسارگاد می‌رود

کمبود اعتبار در تملک بناهایی که در حریم و عرصه محوطه‌های جهانی قرار گرفته‌اند، این روزها تبدیل به یکی از معضلات اصلی سازمان میراث‌فرهنگی شده است. گاوداری در عرصه و فاصله ۴۰۰ متری آرامگاه کوروش درحالی جا خوش کرده که جمع‌آوری آن نیاز به اعتبار چند صد میلیونی دارد.

 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ تملک گاوداری پاسارگاد توسط سازمان میراث‌فرهنگی درحالی این روزها تبدیل به یکی از دغدغه‌های مسئولان و متولیان میراث‌فرهنگی شده است که این گاوداری سالها قبل در عرصه و فاصله 400 متری از آرامگاه کوروش ساخته شده است. معضلی که باید برچیده شود اما جمع‌آوری‌اش نیاز به اعتبار دارد. اعتباری که گویی نه در اعتبارات استانی یافت می‌شود نه در صندوق مالی سازمان میراث‌فرهنگی.  
 
«محمد حسن طالبیان»، معاون میراث‌فرهنگی کشور در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «آزادسازی و تملک گاوداری پاسارگاد یکی از برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی و اداره میراث‌فرهنگی استان فارس است که نیاز به بودجه و اعتبار دارد».
 
او می‌گوید: «درحال‌حاضر مالک گاوداری راضی به جمع‌آوری این مکان است به‌طوری‌که نزدیک به 2 سال است از تخلیه گاوداری می‌گذرد اما بودجه‌ای که سازمان میراث‌فرهنگی باید برای تملک این بنا داشته باشد هنوز آماده نیست».
 
آنطور که معاون میراث‌فرهنگی کشور می‌گوید: «به‌محض دریافت اعتبار جمع‌آوری و تملک گاوداری پاسارگاد در اولویت قرار می‌گیرد. چراکه در بحث میراث‌جهانی تنها حریم منظری مطرح نیست حریم بویایی هم یکی از عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد».
 
این مسئول اما تاکید کرد: «یک مدرسه خالی هم در حریم پاسارگاد وجود دارد که با توافق آموزش و پرورش به‌زودی جمع‌آوری می‌شود».
 
به‌گزارش CHN، مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.
 
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
 
محوطه جهانی پاسارگاد، پنجمین اثر ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در تیرماه سال 1383 به ثبت جهانی رسید.
منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی