همایش بزرگداشت یکصدویکمین سال بنیاد دبستان جمشید جم در جشن گاه خسروی تهران

همایش بزرگداشت یکصدویکمین سال بنیاد دبستان جمشید جم در جشن گاه خسروی تهران

به ابتکار انجمن خانه و مدرسه دبستان جمشید جم سالروز بنیاد نهادن این آموزشگاه بر پا شد.از ماه ها قبل ثبت نام دانش آموزانی که سال ها پیش در این آموزشگاه دانش آموخته اند و یا آموزگار بوده اند انجام شده بود و همایشی با حضور بیش از 250 نفر در تالار خسروی تهران برگزار شد. 
پس از سرایش بند هایی از گاتها و سرود ایران مجری برنامه، کامبیز فروزان از باشندگان سپاسگزاری کرد و از زریر نجمی،مدیر دبستان خواست تا گزارشی از عملکرد دبستان داشته باشد.آقای نجمی در بخشی از سخنان خود خانواده ها را دعوت به ثبت نام فرزندان در جمشید جم کردند و گفتند به دلیل زاد و ولد کمتر و مهاجرت خانواده ها به خارج از کشور هم اکنون تعداد دانش آموزان به اندازه ای کاهش یافته که آموزش پرورش معاون و دفتر دار به دبستان نمی دهد. 
رییس انجمن زرتشتیان تهران در بخش بعدی با سخنان خود از ارباب جمشید جمشیدیان یاد کردند و از برگزار کنندگان سپاسگزاری کردند.خانم توران بهرامی نیز سروده های خود را با موضوع سالروز بنیاد دبستان جمشید جم بیان کردند،.پرویز شهریاری در سخنان خود به پیشینه دانش و دانشمندان در ایران اشاره کرده و بوذرجمهر مهر نیز به خاطرات خود در باره زنده یاد جمشید جمشیدیان و دبستان جمشید جم پرداختند. 
نماینده زرتشتیان درمجلس نیز در سخنان خود به نقش زرتشتیان در آموزش دادن و ساختن بنیاد های آموزشی اشاره کردند و ریشه آن را در پیام اشو زرتشت جستجو کردند،ایشان از واژه دپستان و دپیرستان که از آغاز در اوستا مشاهده شده و برگرفته از ریشه دپ به معنی پوست بوده که آن زمان بر روی آن می نوشتند و بعد ها دف نیز از آن گرفته شده اشاره کردند و ادامه دادند امروزه باید کاری کرد که کیفیت مدارس زرتشتی را بالا برد تا در کنار کم شدن آمار فرزندان و مهاجرتی که صورت می گیرد تمام دانش آموزان زرتشتی به دلیل بالا بودن سطح آموزشی به آموزشگاه های ویژه خودمان بیایند. 
دبستان جمشید جم تهران در سال 1285 خورشیدی به همت ارباب جمشید جمشیدیان بنیاد نهاده شد این دبستان در خیابان جمهوری اسلامی- کوچه مسعود سعد قرار دارد و در سه طبقه بنا شده است که شامل دفتر های مدیر،معاون،آموزگاران و تالار همایش است و در طبقات بالا کتابخانه،آزمایشگاه و کلاس های اول تا پنجم قرار دارد. 
در بخشی از این همایش به پیام موبد مهربان زرتشتی نیز اشاره شد که برای این بزرگداشت نوشته بودند: 
خوشوقتم که دبستان جمشید جم پس از گذشت بیش از یک قرن هنوز پا برجاست و هر چه بهتر و پر بارتر رسالت فرهنگ خود را ادامه می دهد. به یکایک شما گردانندگان و مدیران این دبستان که با درایت و کفایت آن را اداره می کنید درود می فرستم و برایتان بهروزی و پیروزی آرزو دارم. 
من هم اکنون 91 ساله هستم و دبستان جمشید جم 101 ساله به عبارت دیگر این دبستان 10 سال پیش از زایش من به همت یکی از بزرگ مردان زرتشتی،ارباب جمشید جمشیدیان بنیاد شده است و تا به امروز هزاران نفر کودک زرتشتی و غیر زرتشتی درآن آموزش دیده اند. 
دبستان جمشید جم جزو نخستین مدارس تهران بوده که با روش مدرن آموزشی آغاز به کار کرده است، در آن زمان بیشتر مدارس سنتی و مکتب خانه ای اداره می شدند. 
جامعه زتشتی از دیرباز اهمییت ویژه ای برای کسب علم و دانش قایل بوده و جای افتخار است که پس از انقلاب مشروطیت بالاترین درصد مدارس تهران،یزد و کرمان نسبت به جمعیت،متعلق به زرتشتیان است. در تهران مدارس جمشید جم،گیو،گشتاسب،انوشیروان،فیروزبهرام و رستم آبادیان. 
در یزد مدارس دینیاری،کیخسروی،جهانیان و مارکار و در کرمان مدارس ایرانشهر،کاویانی،کیخسرو شاهرخ و شهریاری. 
بنیان گزار دبستان جمشید جم یکی از فرهیختگان جامعه زرتشتی،ارباب جمشید جمشیدیان بوده است.