میتراییسم از ایران به روم آمد

میتراییسم از ایران به روم آمد

ماسیمیلیانو واسالی ــ استاد مدرسه ایتالیایی‌ها در تهران ــ با تکیه بر آثار و کتاب‌های به جا مانده از زمان باستان و نوشته‌‌های امروزی گفت: جریان مذهبی ایران، پیش از قرن دوم میلادی به روم راه یافت.«شب امپراطور آگوستوس» با حضور «ماسیمیلیانو واسالی» استاد مدرسه ایتالیایی‌ها، «کارلو چرتی» رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران  و جمعی از علاقه‌مندان و دانش‌آموزان عصر دیروز 27 مهرماه 93 در این مدرسه برگزار شد.واسالی در شب «امپراطور آگوستوس» با اشاره مجدد به آثار برجای‌مانده از روم باستان و ایران گفت: نخستین آیین و دینی که از ایران به روم گسترش یافت، آیین میتراییسم بود که طی قرون متمادی، مردم روم را تحت تاثیر خود قرار داد.استاد مدرسه ایتالیایی در تهران در ادامه این آیین، خطاب به حاضران گفت: دین و آیین میترایسم از طریق سپاهیان روم به این کشور نفوذ کرد.

گسترش مسیحیت، عامل ضعف میتراییسم در روم

واسالی در ادامه این مراسم افزود: آیین میتراییسم از جمله آیین‌‌هایی بود که سال‌ها پس از نفوذ مسیحیت و استقرار آن به‌ عنوان

ماسيميليانو واسالي: آیین میتراییسم از جمله آیین‌‌هایی بود که سال‌ها پس از نفوذ مسیحیت و استقرار آن به‌عنوان دین اصلی ایتالیایی‌ها، همچنان در بین مردم روم از احترام برخوردار بود.

دین اصلی ایتالیایی‌ها، همچنان در بین مردم روم از احترام برخوردار بود و پس از گسترش دین یهودیت در کنار مسیحیت، تدریجا میتراییسم پس زده شد.

او با اشاره به روابط ایران و روم باستان، عنوان کرد: روابط ایران و روم باستان، تنها جنگ نبوده است بلکه آنها دارای رابطه فرهنگی و بازرگانی نیز بوده‌اند.

این استاد مدرسه ایتالیایی‌ها در ادامه شب امپراطور آگوستوس افزود: شروع رابطه ایران و روم باستان به زمان مرگ اسکندر مقدونی مربوط می‌شود؛ به‌ طوری که بعد از مرگ اسکندر، تصمیم بر آن شد تا امپراطوری او را تقسیم‌بندی کنند و برای انجام این اقدام، ترجیح بر آن بود که افراد مشارکت‌کننده، یونانی نباشند و رگ و ریشه ایرانی داشته باشند.

وی ادامه داد: پس از این تقسیم‌بندی، رابطه فرهنگ رومی و ایرانی، همواره دستخوش تحول بوده است و پس از ظهور و حاکمیت آگوستوس و اندیشه سیاسی او نیز، رابطه با پادشاهان ایرانی به رابطه‌ای متلاطم و همراه با دوستی و دشمنی بدل شد.

 

ایران؛ جنگ و دوستی با روم

واسالی همچنین به نوشته‌ای از آگوستوس با عنوان وصیت‌نامه اشاره کرد و گفت: در این نوشته به جنگ‌های اشکانیان هم اشاره شده که با شکست و انتقامی سخت، همراه بوده است اما شواهد دیگری نیز موجود است که نشان می‌دهد رابطه پادشاهان ایرانی با روم، رابطه‌‌ای حسنه

کارلو چرتی:‌نقش برجسته‌هایی که به دستور اردشیر ساخته شد، نشان از ایدئولوژی حاکمیت دارد. این نقش برجسته‌ها در واقع سمبل‌هایی است که بیان‌گر سنت سرزمین فارس است که فرهنگ جهانی را به تصویر می‌کشد.و دوستانه بوده است.

وی به تاثیر و تأثر دو فرهنگ بر یکدیگر هم پرداخت و اظهار کرد: رومی‌ها در واقع به شیوه‌های جاده‌سازی، مشهور بودند و از این جاده‌ها برای نامه‌رسانی و ارسال مرسولات پستی خود استفاده می‌کردند. البته این موضوع نیز تاثیرگرفته از شیوه‌های پستی در زمان ایران هخامنشی است.

 

نقش برجسته‌های اردشیر و گواهي مكتوبات

کارلو چرتی ــ رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران ــ دیگر سخنران مراسم «شب امپراطور آگوستوس» بود. او با اشاره به شواهد، اسناد و کتاب‌های برجا مانده از روم و ایران باستان یادآور شد: نقش برجسته‌هایی که به دستور اردشیر ساخته شدند، نشان از ایدئولوژی حاکمیت دارند.

چرتی ادامه داد: این نقش برجسته‌ها در واقع نمادهایی هستند که بیانگر سنت سرزمین فارس‌اند و فرهنگ جهانی را به تصویر می‌کشند.

رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران با اشاره به حکومت اردشیر افزود: در این سلسله، تمام ایده‌های سیاسی و فرهنگی به نام ایران نشان داده می‌شد در صورتی‌که پیش از آن این ایده‌ها با عنوان ایران‌شهر بوده است.

نمایش فیلم مستند از آگوستوس از دیگر برنامه‌های مراسم شب امپراطور آگوستوس بود؛ مراسمی که عصر دیروز در محل مدرسه ایتالیایی‌ها واقع در تهران، خیابان فرمانیه از علاقه‌مندان به مباحث تاریخی و دینی ایران و روم باستان،‌ استقبال کرد.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایلنا