قلعه خرانق، نمایشگاهی از گل و خشت اردکان

قلعه خرانق، نمایشگاهی از گل و خشت اردکان

 

 

 

 

 

قلعه خرانق بر فراز تپه ای به جا مانده از دوران ساسانیان آرمیده است. قلعه‌ای پر از فریاد و آرامش هر دو با هم. قلعه‌ای بر فراز دشتی که نمایشگاهی از گل و خشت اردکان.

قلعه خرانق بر فراز تپه ای به جا مانده از دوران ساسانیان آرمیده است بر اساس قلعه‌ای بر فراز دشتی وسیع . قلعه خرانق یکی از بزرگترین قلعه های مسکونی روستایی استان یزد است و همانند نمایشگاهی است که غرفه های آن از خشت و گل ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد  گفت: این قلعه از آن مجموعه هایی است که نشانه های مقاومت را برای حفظ موجودیت و اصالت برای استان یزد به ارمغان آورده است.

محمدمهدی شرافت افزود: مساحت این قلعه در حدود 1/1 هکتار است و اطراف قلعه حصارهایی است که آن را احاطه کرده اند و موجب استحکام آن می شود.

وی اظهار داشت: این بافت قدیمی دارای  80 خانه است که بیشتر آن دو یا سه طبقه است و متناسب با توانایی اقتصادی و موقعیت اجتماعی قلعه نشینان طراحی و ساخته شده است.

شرافت با اشاره به اینکه دیواره های قلعه از خشت و گل بوده و سقف آن از تیرهایی چون حصیرهای الیافی، چوب و پوشال است تصریح کرد: این خانه دارای سقف های گنبدی و گهواره ای و 6 برج نگهبانی است که به بدنه قلعه متصل می شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین این قلعه دارای 4 دروازه به نامهای دروازه بالا، پایین، رضا خان سرداری و خالو می باشد و اطراف قلعه کوچه های باریکی وجود دارد  که معروفترین آن کوچه گرگ است.

وی در خصوص نامگذاری این کوچه به نام گرگ عنوان کرد: در گذشته موقع ورود غارتگردان به قلعه، مردم این روستا آنها را به دنبال خود به این کوچه می کشاندند و بعد به آنها حمله می کردند.

شرافت اظهار داشت: در استان یزد حدود 70 قلعه تاریخی و باستانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

قلعه تاریخی مذکور به شماره ثبتی 11509 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی فرهنگی