غارت باورنکردنی از یک آتشکده ساسانی

غارت باورنکردنی از یک آتشکده ساسانی
یکی از بزرگترین حفاری‌های غیرمجاز در تپه‌ ساسانی بردنکان شهرکرد درحالی رخ داد که در سطح این تپه باستانی بیش از ۲۰ ترانشه با عمق ۴ متر باز شده است. باستان‌شناسان استان چهارمحال بختیاری از این حفاری به‌عنوان یکی از بزرگترین حفاری‌های غیرمجاز کشور نام می‌برند. آن‌ها معتقدند، ساختارهای معماری در این تپه بسیار شباهت به آتشکده و معبد دارد با این حال سودجویان آثار تاریخی هم ساختارهای معبد را تخریب‌ کرده‌اند و هم آثار تاریخی را غارت.
 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ یکی از مهمترین تپه‌های ساسانی شهرکرد که باستان‌شناسان از این تپه‌ به‌عنوان بقایای یک آتشکده یا معبد مهم دوره ساسانی نام می‌برند، طی چندین ماه‌ حفاری غیرمجاز تخریب شد. حجم بالای سفال یافت شده درحالی این محوطه را به دوره ساسانی می‌رساند که تا این لحظه هیچ اقدامی برای جلوگیری از این حفاری بزرگ غیرمجاز صورت نگرفته است.
  
به‌گزارش CHN، تپه باستانی بردنکان در فاصله 4کیلومتری شهرستان فارسان و در کنار رودخانه پیرغار یکی از محوطه‌های باستانی به‌شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. با این وجود، این محوطه ارزشمند در اثر بی‌توجهی متولیان میراث‌فرهنگی توسط حفاران غیرمجاز کاملا تخریب شد. کارشناسان میراث‌فرهنگی شهرکرد معتقدند، حفاران غیرمجاز طی چندین ماه متوالی اقدام به حفر 20 ترانشه  3×3 کرده‌اند. ترانشه‌هایی که تا عمق 2 تا 4 متری محوطه پایین رفته‌اند.
 
 تپه بردنکان؛ یکی از مهمترین تپه‌های دوره ساسانی در شهرستان فارسان
 
«مصطفی‌ هادی‌پور» معاون میراث‌فرهنگی استان چهارمحال بختیاری در رابطه با این اتفاق به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: « شهرستان فارسان در استان چهارمحال بختیاری، از جمله از شهرهایی به‌شمار می‌رود که حفاری غیرمجاز در آن بیشتر از دیگر شهرها انجام می‌شود.»
 
همانطور که در این تصویر می‌بینید در سطح محوطه‌ ترانشه و گودال‌های زیادی حفر شده است
 
او در پاسخ به این پرسش که حفاران غیرمجاز نزدیک به 20 ترانشه طی چند ماه متوالی در سطح محوطه باز کرده‌اند و تا این لحظه میراث‌فرهنگی استان هیچ نوع پیگیری نکرده، ادامه داد: «بخشی از حفاظت‌هایی که در استان انجام می‌شود توسط یگان حفاظت و بخشی دیگر با فرهنگسازی است که در استان باید انجام گیرد. در این میان وظیفه یگان حفاظت سرکشی است چراکه در شهرستان فارسان راهی جز حفاظت فیزیکی وجود ندارد. با این حال پیش از این اداره میراث‌فرهنگی استان فرهنگسازی‌های بسیاری را با همکاری رسانه‌ ملی در استان انجام داده است.»
 
سفال‌هایی که به‌صورت پراکنده در سطح تپه بردنکان پراکنده شده‌اند
 
به‌گفته هادی‌پور، یکی از راه‌های جلوگیری از تخریب‌ و سودجویی‌های حفاران غیرمجاز در تپه باستانی بردنکان، ایجاد حفاظ و فنس‌کشی‌ بود، اما به‌دلیل نبود اعتبار این اقدام هم میسر نشد.
 
باستان‌شناسان در سطح این تپه باستانی بقایایی از ساختار یک معبد و آتشکده را شناسایی کرده‌اند
 
این درحالی است که برخی باستان‌شناسان استان چهارمحال بختیاری اعلام کرده‌اند، نهشت‌های مهمی که از این تپه باستانی به‌دست آمده است، از یک ساختمان بزرگ دوره ساسانی که احتمالا آتشکده یا معبد بوده، خبر می‌دهند. بنایی که از مصالح خشت و آجرهای قطور ساخته شده اما هم‌اکنون توسط حفاران غیرمجاز از بین رفته است.
 
یکی از کارشناسان استان چهارمحال بختیاری می‌گوید: «درحال‌حاضر تعداد بسیار بالایی از سفال‌های دوره ساسانی در چاله‌ها و تونل‌های حفاران‌ غیرمجاز پراکنده شده است، آثاری که بر اهمیت تاریخی این محوطه صحه گذاشته است.»
 
این یک گودال بسیار عمیقی است که در وسط تپه بردنکان حفر شده است
 
شهرستان فارسان کوچکترین شهرستان استان چهارمحال بختیاری است اما مشخص نیست چرا در این منطقه کوچک و در دسترس نیروی انتظامی هیچ اقدامی برای جلوگیری از کاوش‌های غیر مجاز صورت نگرفته است. آنطور که منابع آگاه می‌گویند، حفاری در تپه‌ بردنکان یکی از بزرگترین حفاری‌های کشور به‌شمار می‌رود اما تا این لحظه اداره میراث‌فرهنگی استان، هیچ اقدامی برای نگهبانی و حفاظت و متخلفان انجام نداده است. چنانچه سودجویان آثار تاریخی به‌راحتی و حتی به‌صورت مسلح در منطقه حضور دارند.  
 
 بقایایی از ساختار آتشکده بردنکا
منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی