شناسایی مجموعه گورهای متعلق به دوران پیش از تاریخ در اردبیل

شناسایی مجموعه گورهای متعلق به دوران پیش از تاریخ در اردبیل

 

 

|۱۲:۵۲,۱۳۹۴/۸/۲۷| 

 

سرپرست هیات باستان شناختی شهرستان نمین گفت: این هیات تاکنون موفق به شناسایی مجموعه گورهای کلان سنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ در منطقه مرزی پیله چای در شمال این شهرستان شده است.

 محمد علیزاده سولا اظهار کرد: علاوه بر شناسایی گورهای مربوط به دوران پیش از تاریخ، ابزارهایی از جنس ابسیدین نیز در این منطقه به دست آمده است.

بشر در دوران سنگ از ابسیدین تراش داده شده به عنوان ابزار استفاده می کرده است و امروزه از آن به عنوان ماده خام صنایع استفاده می کند.

وی افزود: بررسی های باستان شناختی نمین در شرق استان اردبیل با هدف تهیه و تکمیل نقشه باستان شناسی این شهرستان از 14 آبان ماه آغاز شد.

به گفته علیزاده، فصل اول بررسی های باستان شناختی نمین به مدت یک ماه و در نیمه شمالی این شهرستان به وسعت حدودی 5 هزار هکتار شامل بیش از 40روستا در بخش های عنبران و مرکزی نمین صورت می گیرد.

سابقه انجام فعالیت های باستان شناختی در منطقه به بررسی های دمورگان فرانسوی در اواخر قرن 19میلادی بر می گردد.

در این بررسی ها چند قبر کلان سنگی در منطقه سولیدرق نمین کاوش شد.

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجوز بررسی و شناسایی باستان شناسی شمال شهرستان نمین که تا نیمه آذر ادامه دارد توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

نمین یکی از شهرهای استان اردبیل واقع در شمال غربی ایران است.

نمین در منطقه ای کوهستانی و در حاشیه دریای خزر، با ارتفاع یک هزار و 700 متر از سطح دریا قرار دارد؛ فاصله نمین از اردبیل 25 کیلومتر می باشد و از سویی دیگر پس از عبور از گردنه حیران به شهر ساحلی آستارا می رسد.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایرنا