سخنان نماینده زرتشتیان در جمع پارسیان ساكن دهلی و حیدر آباد

پنج شنبه، يازدهم اسفند 1384

سخنان نماینده زرتشتیان در جمع پارسیان ساكن دهلی و حیدر آباد          مكان : سالن سفارت ایران در دهلی - انجمن زرتشتیان حیدر آباد

 

• من هرچند نماینده پارلمانی زرتشتیان در ایران هستم ولی از آنجا كه آیین اشوزرتشت در آنجا شكل گرفته شده شده و پس از آن پیروان زرتشت از این كشور مهاجرت كرده اند، شاید نخستین گروه شما بوده اید بنابراین افتخار می كنم تا خود را نماینده دین و فرهنگ زرتشتی و نماینده شما در مجلس نیز بدانم. 
• هر چند به دلیل مهاجرت ها آمار زرتشتیان در ایران كمی كاهش یافته ولی خوشحالم كه همكیشان ما در هر جای دنیا به سر می برند با برپایی جشن ها و سنت های ملی و دینی به یاد ایران هستند و برای سرافرازی این كشور تلاش می كنند. 
• شاید برخی از حكومت های قبلی برای حضور زرتشتیان در برنامه ها و فعالیت های اجتماعی ایران حساسیت داشته و محدودیت هایی در زندگی آنان به وجود می آورند ولی اكنون مشكل زیادی نداریم و اگر از برخی امتیازها محروم هستیم، در آینده با گفتگو با بزرگان و دولتمردان برطرف خواهد شد. 
• جامعه زرتشتیان امروز در ایران با چند مشكل رو برو است از جمله بیكاری جوانان كه عامل اصلی مهاجرت آنان به كشورهای دیگر شده ، نبودن امكان مالی مناسب برای برخی از خانواده ها و چند محدودیت قانونی كه باید به آنها نیز رسیدگی كند. 
• هرچند نیاكان شما پارسیان بیش از هزار سال است كه از زادگاه خود؛ ایران مهاجرت كرده و به هند آمده اند ، از آنجا كه هنوز خود را پارسی می نامند، بیانگر حفظ هویت دینی و فرهنگی شما با فرهنگ زرتشتیان در پارس و ایران است. 
• شاید در آغاز ورود به هندوستان اجاه ادامه گویش به زبان پارسی به شما داده نشد ولی اكنون آموختن زبان پارسی برای پارسیان لازم است، به ویژه اینكه سفارت ایران با بنیاد فرهنگ و زبان پارسی آن را آموزش می دهد، چه خوب است كسی كه خود را پارسی می داند با گویش پارسی نیز آشنا شود. 
• زرتشتیان ایران علاقه دارند تا دیدارهایی مشترك و پیوسته با پارسیان و همكیشان خود چه در ایران و چه هندوستان با یكدیگر داشته باشند. 
• همكیشان شما در ایران آمادگی دارند تا با اسكان پارسیان در مسافرخانه ها و حتی منازل خود در شهرها و روستاهای زرتشتی نشین و تهیه غذاهای سنتی امكان حضور شما را برای دیدار از ایران آسانتر كنند. 
• به سفارت و كنسولگری ایران در هند نیز سفارش شد و پذیرفته اند تا امكان دریافت ویزا برای دیدار از ایران را برای شما به آسانی فراهم سازند. 
• حضور شما چند امتیاز خواهد داشت، نخست اینكه شما با آداب و رسوم سنتی زرتشتیان ایران از نزدیك آشنا شده و هماهنگی های لازم برقرار خواهد شد و دوم اینكه بعضی از پارسیان كه توان سرمایه گذاری در ایران را دارند، تشویق شدن تا با ایجاد كار و شغل ، آمار مهاجرت تحصیل كرده ها و جوانان به خارج از كشور را كاهش دهند. 
• از سفارت ایران و وزارت امور خارجه نیز درخواست می كنم تا امكان صدور ویزای دانشجویی برای جوانان زرتشتی كه قصد ادامه تحصیل در هند را دارند فراهم سازد، همچنین از وزارت علوم تقاضا دارم تا مدارك دانشگاه های دینی زرتشتی در هندوستان مانند كاماآتونان، دانشكده زرتشتی سنجان، و سپنتا در پونه را ارزشیابی و مورد تایید قرار دهند. 
• امتیاز دیگر این است كه با رفت و آمدو آشنایی شما با زرتشتیان ایران ، خانواده ها به ویژه جوانان ما و شما امكان آشنایی و ازدواج با یكدیگر را خواهند داشت به ویژه این كه باید جوانان را تشویق و هزینه مسافرت آنان را فراهم كنیم تا در جام‌های ورزشی و سمینارهای فرهنگی شركت كنند تا این آشنایی ها ایجاد شود. 
• برای آشنایی و تشویق بیشتر شما با ایران، كتابی را كه در موضوع آداب و رسوم سنتی ایران و به نام از نوروز تا نوروز نوشته ام كه ترجمه آن را نیز به عنوان پایان نامه به دانشكده ای در شهر سنجان هندوستان ارایه و دفاع كردم، همچنین كتابی كه عكس های فراوانی از مردم ، فرهنگ و معماری ایرانی در آن وجود دارد پیشكش می كنم، به امید اینكه روابط اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی ایرانیان زرتشتی با پارسیان هند بسیار نزدیكتر و سازنده تر شود. 
در حاشیه: 
در گردهمایی سفارت دهلی، آقایان منوچهر سنتا و دكتر حداد عادل سخنانی بیان كردند و پیشنهاد توسعه همكاری داشتند. 
• در حیدرآباد، رییس انجمن و مدیر باشگاه ورزشی پارسیان نیز صحبت و پیشنهادهایی ارایه كردند. 
• در بنگور از مجموعه عظیم it كه یكی از سهامداران اصلی آن گروه پارسی TATA است بازدید و گزارش ویژه برنامه ریزی الكترونیكی آن دریافت شد.