دوزداغی خوی محل زندگی مردمانی از دوره نوسنگی

دوزداغی خوی محل زندگی مردمانی از دوره نوسنگی

 

 

|۱۱:۲۶,۱۳۹۵/۵/۲۰| 

 

سرپرست هیات باستان شناسی دوزداغی خوی گفت: براساس مطالعه و گونه شناسی مواد فرهنگی بدست آمده از این محوطه می توان قدمت آن را متعلق به ادوار مختلف فرهنگی نوسنگی ،مس سنگی ،مفرغ، آهن و قرون میانی اسلامی دانست.

 فاطمه ملک پور اظهار کرد: هدف از گمانه زنی و تعیین حریم محوطه دوزداغی خوی، حفاظت هرچه بیشتر ، شناخت گستره آثار فرهنگی در اطراف این اثر و تعیین عرصه وتدوین نقشه گستردگی محوطه است.
وی افزود: برای انجام تعیین حریم این اثرباستانی نخستین گمانه ها در امتدادجهت های اصلی جغرافیایی نزدیک عرصه ظاهری تپه در ابعاد 1.5در1.5 متر ایجادوگمانه های بعدی با فواصل متفاوت ودر مجموع 24 گمانه حفر شد.
به گفته این باستان شناس، پس از مطالعه نتایج هر گمانه به ترسیم خطوط عرصه محوطه اقدام شدکه درقسمت غربی و جنوب غربی رودخانه بعنوان خط عرصه تعیین و درقسمت شرقی کوه دوزلاخ داغی و درسایرجهات از اتصال آخرین گمانه های دارای آثار فرهنگی به یکدیگر خط عرصه ترسیم شد.
این باستان شناس ادامه داد: محوطه دوزداغی بزرگترین محوطه فرهنگی شمال دریاچه ارومیه است که متشکل از دوقسمت شرقی (محوطه دوزداغی موسوم به گورستان ) و قسمت غربی (تپه دوزداغی)است که بوسیله یک جاده شنی از هم جدا می شوند.
وی افزود: این محوطه باستانی درفاصله 1.5کیلومتری جنوب غربی شهر خوی در بخش مرکزی و یک کیلومتری شمال روستای امیربیگ درکناره شرقی رودخانه قودوخ بوغان قرار گرفته است.
به گفته این باستان شناس ، نام اثر در زبان آذری از دوواژه دوز به معنی نمک و داغ به معنی کوه است که با قرار گرفتن درمیان معادن نمک به این نام مشهور است.
وی عوامل موثر درشکل گیری محوطه دوزداغی را وسعت زمینهای حاصلخیز ، میزان بارش ، ارتفاع ، راه دسترسی، وجودمراتع و پوشش گیاهی مناسب ، منابع سوخت ،منابع آب دائمی و معدن نمک در شرق محوطه دانست.
ملک پور یادآورشد: محوطه باستانی دوزداغی مهترین پتانسیل و شرایط بهره برداری اقتصادی مبتنی بر کشاورزی ، دامپروری ، مبادلات فرهنگی و تجاری با مناطق همجوار مانند نمک که در دوران پیش ازتاریخ مهمترین فراورده تجاری محسوب می شده را دارا بوده است.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایرنا