جلسه مشترک انجمن زرتشتیان تهران و جمعیت هلال احمر یزد برای تعیین تکلیف زایشگاه بهمن یزد

جلسه مشترک انجمن زرتشتیان تهران و جمعیت هلال احمر یزد برای تعیین تکلیف زایشگاه بهمن یزد

به پیشنهاد نماینده زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی و درخواست انجمن زرتشتیان برای باز پس گیری بنای زایشگاه بهمن و اداره آن به عنوان درمانگاه اختصاصی توسط پزشکان و پیراپزشکان زرتشتی ، نشستی برای تصمیم گیری در دفتر جمعیت هلال احمر یزد برگزار شد در این جلسه آقای نیکنام نماینده زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی به همراهی مهندس دانشمند رییس انجمن زرتشتیان تهران ، اردشیر پورعضو انجمن زرتشتیان یزد مهندس یزدانی نماینده اموال انجمن زرتشتیان تهران در یزد ویکی از کارشناسان زرتشتی مهندس ایران پور حضور داشتند آقایان دکتر فخری رییس جمعیت هلال احمر یزد ، حاج آقا اخوان سیگاری نماینده ولایت فقیه در این نهاد و،آقای درون پرور از کارشناسان این اداره به رایزنی وگفتگو پرداختند . 
آقای نیکنام در سخنان خود اشاره کردند از خورداد ماه 1385 تقاضایی به جمعیت هلال احمر ( شیرو خورشید ) داده اند و در اردیبهشت ماه سال 1386 نیز پی گیری آن را خواستار شده اند تا مرکز درمانی زا یشگاه بهمن که هم اکنون در اختیار هلال احمر یزد می باشد به هازمان زرتشتی باز گردد زیرا زرتشتیان و نهادهای خیریه تمایل دارند آن را بازسازی کرده و به شکل در مانگاهی تخصصی اداره وسرپرستی کنند . 
ایشان افزودند زایشگاه بهمن که با هزینه بهمن خودی کلا، نزدیک به 50 سال پیش به صورت زایشگاه بهمن در یزد بنا شده است ، از سال 1335 اداره آن از طرف انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی و به نمایندگی زنده یاد سروش لهراسب، به جمعیت شیرو خورشید یزد سپرده شده است . مدتی نیزدانشگاه پزشکی یزد آن را اداره کرده است . 
این مرکز مربوط به انجمن زرتشتیان ایرانی در هند است که وکالت اموال خود را به انجمن زرتشتیان تهران واگذار کرده است و برابر موافقت نامه سال 1335 قرار شده است 10 سال در اختیار شیروخورشید یزد باشد و سپس به انجمن برگرداند ولی تاکنون صورت نگرفته ضمن اینکه در سال های اخیر کاربری در مانی و بهداشتی را نیز تا حدودی از دست داده است و بخش هایی از این ساختمان برای انبار لوازم پزشکی در آمده است و آنچنانکه در نیت نامه این مرکز درمانی آمده انجام نمی شود . 
آقای دکتر فخری ریاست جمعیت هلال احمر یزد نیز در سخنان خود به سابقه فعالیت این نهاد از سال 1335 اشاره کردند و افزودند هم اکنون این ساختمان که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است هزینه تعمیر و بهسازی فراوانی دارد که بخشی از آن را در سال گذشته انجام داده اند ولی چنانچه جامعه زرتشتیان بتواند آن را به صورت مرکزی تخصصی در آورد و همچنان خدمت رسانی پزشکی برای مردم یزد داشته باشد آنان موافقت خواهند کرد. 
مهندس دانشمند نیز در سخنان خود با اشاره به در مانگاه یگانگی که توسط انجمن زرتشتیان تهران اداره می شود گفتند : سابقه کار های در مانی هازمان ما نشان داده است که توان اداره چنین مرکزی را در یزد داریم و یقین داشته باشیم که زایشگاه بهمن به صورت مرکز درمانی مجهزی همچنان در خدمت مردم یزد و دیگر شهر ها خواهد بود. 
نماینده زرتشتیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود حدود 300 پزشک و پیراپزشک زرتشتی که مجوز فعالیت خود را به صورت انجمنی خیریه از وزارت کشور دریافت کرده اند اظهار امید واری کردند برخی از آنان تخصص های بسیار بالایی در رشته های گوناگون پزشکی دارند وامیدواریم با همکاری آنان مرکز درمانی و بهداشتی بسیار مفیدی در یزد داشته باشیم . 
در پایان این نشست با تنظیم صورت جلسه ای به آقای دکتر فخری ماموریت داده شد تا با آقای دکتر خاتمی رییس جمعیت هلال احمر ایران در تهران دیدار وگفتگوداشته باشند وموافقت نهایی این سازمان را در مورد تحویل این مرکز به انجمن زرتشتیان تهران و هازمان زرتشتی یزد داشته باشند.