جاده‌ عسلویه به شیراز از حریم کاخ اردشیر بابکان می‌گذرد

جاده‌ عسلویه به شیراز از حریم کاخ اردشیر بابکان می‌گذرد
طبق گفته کارشناسان میراث‌فرهنگی استان فارتنه محکم اداره راه و شهرسازی استان فارس برای احداث جاده‌ای از بندر عسلویه به شیراز اینبار به حریم کاخ اردشیر بابکان (آتشکده فیروزآباد) برخورد کرد. این اثر تاریخی که از سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده حالا پس از گذشت ۸۰ سال شاهد عبور جاده‌‌ای است که کوچکترین توجهی به رعایت ضوابط میراث‌فرهنگی ندارد.
 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ روند زیرسازی عملیات جاده بندرعسلویه به شیراز درحالی سرعت پیدا کرده و قرار تعریض شود که طبق گفته کارشناسان، جاده عسلویه به شیراز از حریم کاخ اردشیربابکان در فیروز آباد می‌گذرد. اثری که مربوط به دوره ساسانیان و در نزدیکی شهر گور واقع شده است.
 
به‌گزارش CHN، کاخ اردشیربابکان در تاریخ 29 آذر 1316 با شماره 289 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما این اثر ارزشمند تاریخی نزدیک به 80 سال در انزوا باقی ماند تا اینکه اخیرا تعدادی از کارشناسان به تعیین حریم این اثر باستانی پرداختند.
 
«ایرج محمدی»، یکی از کارشناسان استان فارس است که تعیین حریم کاخ اردشیربابکان فیروزآباد را اتفاقی مثبت در حوزه میراث‌فرهنگی استان فارس می‌‌داند. با این وجود این کارشناس معتقد است، با اینکه حریم منظر کاخ اردشیر بسیار مناسب است اما روستایی که در حریم این اثر قرار دارد و نزدیک به 50 خانوار در آن منطقه زندگی می‌کنند در تعیین حریم این اثر لحاظ نشده است.»
 
او همچنین به جاده‌ بندر عسلویه ـ شیراز و شکستن حریم کاخ اردشیر بابکان اشاره می‌کند و می‌افزاید: «عملیات زیرسازی جاده بندر عسلویه به فیروزآباد و شیراز درحالی در دستور کار قرار گرفته که این جاده از حریم کاخ اردشیربابکان (آتشکده فیروزآباد) می‌گذرد.»
 
او تاکید دارد، با توجه به اینکه تعیین حریم آتشکده فیروزآباد درحال انجام است اما تاکنون اقدامی از سوی میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از این اقدام راه و شهرسازی صورت نگرفته است. این درحالی است که فیروزآباد یکی از شهرهای باستانی بسیار ارزشمندی است که از ظرفیت بالقوه‌ای برای مطالعات کارشناسان و باستان‌شناسان قرار دارد.
 
درحال‌حاضر جاده عسلویه به شیراز تا دوراهی احمدآباد، کیلومتر ۶ جاده فیروزآباد فراشبند به بهره‌برداری رسیده است اما پروژه‌های مطالعاتی و جانمایی این جاده که از دوراهی احمدآباد تا پلیس راه فیروزآباد می‌شود به اتمام رسیده و قرار است در آینده‌ای نزدیک عملیات عمرانی آن آغاز شود.
 
منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی