بزرگداشت استاد حسین دهلوی هنرمند ایرانی از طرف سازمان جوانان زرتشتی تهران

بزرگداشت استاد حسین دهلوی هنرمند ایرانی از طرف سازمان جوانان زرتشتی تهران

سازمان جوانان زرتشتی (فروهر) در تالار گیو واقع در خیابان بزرگمهر همایشی برگزار کرد که در آن برخی از هنرمندان و پیشکسوتان خنیاگری (موسیقی) دعوت شده بودند هنرجویانی که تاکنون در سازمان فروهر آموزش خنیاگری دیده بوند نیز در جمع حضور داشتند. 
این گرد هم آیی برای سپاسگزاری از استاد حسین دهلوی برای آموزش هنر خنیاگری در سالهای پیاپی به جوانان بوده است ایشان از سال 1361 تاکنون سرپرستی کلاسهای موسیقی سازمان را به عهده داشته اند. 
حسین دهلوی متولد 1306 تهران میباشند و از 11 سالگی موسیقی را نزد پدرشان آغاز کرده و دیگر استادانش در این هنر عبارتند از ابوالحسن صبا و در زمینه آهنگسازی حسن ناصحی و توماس کریستین داوید بودند،دهلوی فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی است و چندی برای پژوهش و کسب تجربه به آلمان و اتریش سفر کرده است. 
پس از درگذشت استاد ابوالحسن صبا نیز رهبری ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را پذیرفت و سال 1341 ارکستر ایرانی تالار رودکی را تشکیل داد و تا چند سال فعالیت می کرد. 
در آیین بزرگداشت استاد حسین دهلوی که برخی از اندیشمندان زرتشتی در آن حضور داشتند نماینده زرتشتیان به همراه آقای موریس معتمد نماینده کلیمیان و یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند. 
نخست آقای اهورایی رییس سازمان جوانان زرتشتی به دعوت شدگان خوشآمد گفت آنگاه آقای فرزانه یکی از هنر جویان این نهاد به زندگی نامه استاد حسین دهلوی اشاره کرد سپس چند گروه از آموزش دیدگان استاد ، قطعاتی از ساخته های او را اجرا کردند و پس از آن توسط آقای نیکنام و موبد اردشیر خورشیدیان لوح سپاس و هدایایی به استاد حسین دهلوی تقدیم گردید. 
آقای نیکنام در سخنان خود بااشاره به داستانی از گلستان سعدی در مورد تاثیر موسیقی بر روان انسان از سازمان جوانان زرتشتی(فروهر) به دلیل آموزش بخش های گوناگون ورزش، هنر و انتشار کتاب های فرهنگی برای همکیشان سپاسگزاری کرد و با توجه به تاریخ خنیاگری در ایران و تصویر دف، تنبور و نی در سنگ نگاره ها که به 5000 سال پیش می رسد و واژه گاتها و شیوه نگارش پیام اشوزرتشت که دارای وزن و ریتم می باشد همچنین افتخار خنیاگران نامی مانند باربد و نکیسا در زمان ساسانی به جوانان هازمان (جامعه ) زرتشتی پیشنهاد دادند تا بیشتر از این در اندیشه فراگیری هنر ارزشمند خنیاگری باشند.