برگزاری آیین بزرگداشت چله ایرانی ، بزرگترین شب سال توسط نهادهای زرتشتی

برگزاری آیین بزرگداشت چله ایرانی ، بزرگترین شب سال توسط نهادهای زرتشتی

شب چله بزرگترین شب سال است که بر پایه باور سنتی دیرینه ایرانیان جشن گرفته می شود خانواده ها نسبت به توانایی خود در تهیه میوه وآجیل کوشش می کنند و شب چله را به دیدار بزرگتر ها می روند و در کنار آنان به یاد آوری متل ها و سرگذشت های تلخ و شیرین گذشته می پردازند . بیان غزل های شاعران و حماسه های پهلوانی به ویژه داستان های شاهنامه نیز از رسم های کهن این شب بوده است . 
در گاه شماری رزتشتی این جشن می تواند از پایان روز انارام از ماه آذر تا روز پایانی در تقویم خیامی باشد به عبارتی این آیین نیز می تواند همانند گهنبار ها و روز های ویژه نیایشگاه ها ، جشن نوروز و مهرگان تا 5 روز ادامه داشته باشد . 
خانواده های زرتشتی نیز برخی از این شب ها را به دیدار بزرگتر ها می روند و در آیین همگانی پاسداشت شب چله نهاد ها نیز شرکت می کنند . امسال نیز بسیاری از انجمن های زرتشتی شهرستان ها جشن شب چله را برپا داشتند در تهران ، سازمان جوانان زرتشتی ، سازمان زنان زرتشتی و انجمن زرتشتیان هر یک جداگانه ، آیین های ویژه شب چله را برپا داشتند . 
سازمان جوانان زرتشتی ( فروهر ) با دعوت از همکیشان به تالار گیو در خیابان وصال شیرازی با برنامه های شاهنامه خوانی ، فال حافظ و موسیقی این شب را گرامی داشت و با پذیرایی میوه ، آجیل ، چای وقهوه و شام تا پاسی از شب با همکیشان بود. 
انجمن زرتشتیان تهران شب چله را در خانه سالمندان زرتشتی با حضور جمعی از همکیشان و در کنار سالخوردگان برپا کرد وبا پذیرایی ویژه 
، شب چله را با سالمندن وهمکیشان همراه بود . 
آقای نیکنام با سخنان خود در این برنامه به فلسفه برگزاری شب چله اشاره کرد ه و افزودند از کلمه یلدا که سریانی است استفاده نکنیم و از واژه چله بهره بگیریم یعنی چهل روز مانده به جشن سده که در قدیم چله بزرگ نام داشته و پس از آن چله کوچک بوده که چهل روز ادامه داشته تا بیستم اسفند ماه و ده روز پایان سال که برای خانه تکانی و استقبال نوروز بوده است . 
نماینده زرتشتیان از همکیشان در این جمع خواستند تا به سرگذشت هایی که به یاد دارند اشاره کنند زیرا به صورت ادبیات شنیداری در اندیشه ها ثبت خواهد شد و خودشان نیز به چند سرگذشت با گویش زرتشتی و به زبان محلی یزدی اشاره کردند. 
پس از آن آقای نیکنام در تالار خسروی تهران و در جمع همکیشانی که با برنامه ریزی سازمان زنان زرتشتی گرد هم آمده بودند شرکت کردند . اعضای این سازمان نیز با فراهم کردن آجیل و میوه با سفره آرایی به استقبال شب چله رفته بودند و با پخش موسیقی ، شاهنامه خوانی و فال حافظ شب شادی را برای همکیشان تدارک دیده بودند . 
آقای نیکنام در بخشی از این برنامه با سپاسگزاری از انجمن ها و سازمان ها در برپایی همگانی این جشن ، به اهمیت حضور در کنار بزرگتر های فامیل و یاد گیری فرهنگ شفاهی آنان نیزاشاره داشتند و گفتند : در کنار شا دی هایی که در کنار هر سنت برای جوانان فراهم می کنیم چه خوب است که به هویت فرهنگی خود نیز بپردازیم ایشان فراگیری گویش زرتشتی و فلسفه برگزاری جشن ها را برای جوانان لازم دانستند زیرا در زمانی زندگی می کنیم که مردم ایران و جهان به فرهنگ سنتی این کشور نگاهی ویژه دارند و این وظیفه ما زرتشتیان است که در جایگاه میراث داران فرهنگ این سرزمین با تلاش وهمت بیشتر به پژوهش وگسترش آن بپردازیم.