برپایی جشن ملی سده در تالار جشن گاه مارکار تهرانپارس

برپایی جشن ملی سده در تالار جشن گاه مارکار تهرانپارس

زرتشتیان ساکن تهران همانند دیگر شهرهای ایران جشن سده را با شکوهی ویژه برگزار کردند. 
امسال جشن سده در مجتمع فرهنگی مارکار تهرانپارس برگزار شد و نزدیک به 2000 نفر از همکیشان و دوست داران سنت های ملی ایران در این جشن شرکت داشتند. 
نخست در تالار مارکار که از طرف انجمن زرتشتیان تهران در حال بازسازی است برنامه هایی شاد اجرا شد و پس از آن آتش سده فروزان گشت. 
پس از سرایش گاتها و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آقای اله یار دانشمند به شرکت کنندگان خوشامد گفت و ضمن شادباش جشن سده از اعضای انجمن زرتشتیان تهران که در برپایی این جشن همکاری کرده بودند سپاسگزاری کرد. 
نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان خود با اشاره به بیتی از غزل حافظ که می فرماید: 
از آن به دیر مغانم عزیز می دارند 
که آتشی که نمیرد همیشه،در دل ماست 
گفتند:ما سرافرازیم که با داشتن نماد آتش در بسیاری از آیین ها و جشن ها به آتش عشق درونی انسان توجه داریم و نه تنها حافظ بلکه همه را عزیز می داریم زیرا اگر آتش را می پذیرند برای ره یافتن به آتش عشق درونی است. 
آقای نیکنام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرب المثل آلمانی گفت:زنده بودن ملتها را با تعداد جشن های آن ملت باید بررسی کرد و افزود ایرانیان به ویژه زرتشتیان با سنت هایی که همگی از جشن و شادی سرچشمه دارد نشان از زنده بودن فرهنگ ملت ایران است. 
موبد نیکنام به هم میهنان غیر زرتشتی که در جشن سده حضور داشتند و در حال تهیه عکس و گزارش از مراسم بودند گفتند:سنت های گذشته ایران همه مربوط به مردم ایران است،همانند نوروز- سده- مهرگان وتیرگان ونباید باور کنیم که تنها زرتشتیان باید آنها را برگزار کنند البته افتخار ما این است که با همه ناملایمات گذشته تاریخ ایران جشن ها و آیین ها را تا به امروز پاسداری کرده ایم ولی اکنون باید همانند نوروز که همگانی است دیگر جشن ها نیز از گنجینه فرهنگی ملت ایران شناسایی شود و بیشتر به آن پرداخته شود تا جوانان ایرانی به فرهنگ بیگانگان گرایش پیدا نکنند. 
آقای نیکنام با اشاره به ماه بهمن که از واژه وهومن اوستایی آمده است گفت:این ماه هم اکنون در نزد ایرانیان از اعتبار ویژه ای برخوردار است زیرا جشن سده از روزگاران قدیم در دهمین روز آن برگزار می شود که اکنون آغازگر دهه پیروزی انقلاب ایران است،ایشان ضمن تبریک دهه فجر به بخشی از سرود جمهوری اسلامی ایران نیزاشاره کردند که می گوید:بهمن فر ایمان ماست و افزودند از یکسو در ماه بهمن،معمار کبیر انقلاب استقلال و آزادی را به ایرانیان نوید دادند و از سوی دیگر ترجمه روان آن، شکوه باور ایرانیان نیک اندیشی است. 
موبد اردشیر خورشیدیان نیز به سابقه تاریخی جشن سده اشاره کردند که جشن سده در زمانی قرار گرفته که از امروز به بعد سرمای زمین کاهش می یابد،رییس انجمن موبدان تهران با اشاره به انتخابات آینده که مربوط به مجلس شورای اسلامی است ضمن سپاسگزاری و تایید تمامی کاندیدا ها برای داوطلبی خدمت به جامعه زرتشتی گفتند باید کاری کنیم که نماینده برگزیده زرتشتیان با رای بیشتری به مجلس راه یابد. 
موسیقی سنتی خرم آباد نیز توسط گروه مهرگان زاگرس،حرکات موزون بچه های مهد کودک سپند و سرایش شعر سده از توران بهرامی از بخش های دیگر برنامه بود. 
پس از پایان برنامه ها که مجری آن فرشید جوانمردی بود در فضای بیرونی تالار مارکار تهرانپارس آتش سده توسط موبدان فیروزگری، مزدیسنی و خورشیدیان با همکاری نوجوانان افروخته شد.