ایجاد محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری در گورستان سنگی کوهساران

  ایجاد محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری در گورستان سنگی کوهساران
           
گورستان سنگی کوهساران اهواز بالاخره پس از تلاش گسترده انجمن میراث‌فرهنگی تاریانا قرار است با ایجاد محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری احیاء شود. این گورستان دو سال پیش توسط دوستداران میراث‌فرهنگی استان خوزستان شناسایی شد.
 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ درحالی تعداد زیادی گوردخمه، استودان و قبر و دیگر سازه‌های تاریخی در گورستان سنگی کوهساران توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان شناسایی شد که تلاش آنها برای قانع کردن سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و دعوت از چندین باستان‌شناس و کارشناس در حوزه‌های مختلف گردشگری، مردم شناسی و زمین شناسی برای بازدید از این مکان با نقطه نظرات مثبت فراوانی همراه بود.
 
«مجتبی‌گهستونی» دبیر و سنگوی انجمن تاریانا در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت:«به منظور باززنده‌سازی و احیاء محوطه‌های تاریخی در منطقه 7 اهواز که از تاریخی‌ترین مناطق شهری در استان خوزستان محسوب می‌شود ایجاد محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری در گورستان سنگی کوهساران به شهرداری منطقه 7 اهواز پیشنهاد شد و مورد بررسی قرار گرفت».
 
او گفت: سایت موزه گورستان تاریخی پارک کوهساران اهواز درحالی توسط مشاور مورد بررسی قرار گرفت که قرار شده نتیجه نهایی بعد از اقدامات اجرایی به سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان و شهرداری منتطقه 7 اعلام شود. در این میان یکی از توافقات اداره میراث‌فرهنگی خوزستان با شهرداری منطقه 7 این بود که از هر گونه مداخله در محوطه گورستان سنگی پارک کوهساران خودداری و انجام فعالیت‌های عمرانی با استعلام از میراث‌فرهنگی انجام گیرد.  
 
به‌گزارش CHN، طرح ایجاد محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری پارک کوهساران توسط شهرداری منطقه 5 به پیشنهاد مجتبی گهستونی انجام شد و قرار شده است که این طرح به عنوان پایلوت اجرا شود.
 
به‌گفته گهستونی، وجود آثار تاریخی و مناطق گردشگری در منطقه 7 از جمله عبور رودخانه کارون، وجود بافت تاریخی محله عامری،  قبرستان سنگی کوهساران، بقعه علی بن مزیار اهوازی، تپه باستانی آسیه‌آباد، قبرستان مشترک ارامنه،کلدان‌ و آشوری و لهستانی‌ها و آثاری از شهر هرمز اردشیر و تنوع‌های فرهنگی و قومی در این منطقه ظرفیت‌هایی هستند که این منطقه را به محور فرهنگی تبدیل می‌کند.  
 
در این جلسه مسئولان اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان به‌همراه سعید محمد‌پور رییس امور املاک و حقوقی اداره کل، غلام‌دلیری‌نیا رییس میراث‌فرهنگی اهواز در این جلسه حضور داشتند.
 
او گفت: منطقه 7 اهواز سال 1310 شهر هرمز اردشیر ثبت ملی شده است و درصورتی که شهرداری و میراث‌فرهنگی تعاملی بسیار جدی داشته باشند ضمن ایجاد اشتغال باعث شادابی و نشاط در منطقه محروم بافت تاریخی اهواز می‌شود.
منبع خبر: 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی