احتمال انتقال اسکلت هفت هزارساله به موزه ملی

احتمال انتقال اسکلت هفت هزارساله به موزه ملی

احتمال انتقال اسکلت هفت هزارساله به موزه ملی

|۱۰:۳۶,۱۳۹۴/۷/۲۱| 

 

 

 

منابع آگاه در سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار «ایران» گفتند که اسکلت هفت هزار ساله کشف شده در خیابان مولوی تهران در شرایط نامطلوبی قرار دارد و احتمال خروج آن از محدوده کاوش قوت گرفته است.

 

پیش‌تر، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران توافق کرده بودند که اسکلت مزبور در جای خود باقی بماند و به یک سایت- موزه شهری تبدیل شود. بیست و دوم شهریور ماه سال جاری، «حمیده چوبک»، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی به «ایران» گفت که اگر سازمان زیباسازی، ظرف دو هفته به تعهدات خود در ایجاد سایت موزه عمل نکند، ناگزیریم اسکلت را به جای دیگری منتقل کنیم. اکنون بیش از دو هفته از پایان این ضرب‌الاجل می‌گذرد و تحول جدیدی رخ نداده است. گویا امید به نتیجه‌بخشی مذاکرات با سازمان زیباسازی و برخی اختلافات درونی در سازمان میراث فرهنگی، علت تعویق ضرب‌الاجل بوده است.

در حالی‌که برخی کارشناسان، پیشنهاد انتقال اسکلت به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران را مطرح کرده‌اند، گروهی دیگر با این استدلال که هیچ نسبتی بین اسکلت کشف شده و موضوعیت موزه آبگینه وجود ندارد، خواستار انتقال آن به موزه ملی ایران شده‌اند. اسکلت هفت هزار ساله خیابان مولوی که در آبان‌ماه سال 1393 کشف شد، طبق آزمایش‌های صورت گرفته متعلق به زنی 35 تا 40 ساله است و پیشینه سکونت در تهران را به هفت هزار سال رسانده است. کشف این اسکلت مهم‌ترین رخداد باستان‌شناسی تهران پس از کشف گورستان قیطریه در اواخر دهه 1340 به شمار می‌آید.

منبع خبر: 
روزنامه ایران