شما می گویید اندیشه نیک، گفتار نیک وکردار نیک آیا در جایی گفته شده که چه چیزی نیک است و یا تعریفی از کار نیک شده است؟ چون کاری ممکن است در نزد من نیک باشد ولی در نزد دیگری نیک نباشد.

پرسش: 

شما می گویید اندیشه نیک، گفتار نیک وکردار نیک آیا در جایی گفته شده که چه چیزی نیک است و یا تعریفی از کار نیک شده است؟ چون کاری ممکن است در نزد من نیک باشد ولی در نزد دیگری نیک نباشد.

پاسخ: 

پاسخ روشن است، از زمانی که انسان با فرهنگ هم زیستی، همکاری، آباد سازی، نوزایی وسازندگی آشنا شده است، زندگی را بر پایه شادزیوی، بهروزی و خوشبخت کردن دیگران برگزیده است چون در هر زمان از خرد خویش بهره گرفته و تلاش کرده تا انسان بودن خویش را درکنار هنجار هستی(اشا) ابر و باد و مه و خورشید و فلک ثابت کند. او با نیک اندیشی به تمدن روی آورده است و با نگرش به بینشی که ما از زرتشت بیان کرده ایم از سپنته مینو(منش پاک و سازنده) بهره گرفته تا با گفتار و کردار نیک خود، هویت انسانی داشته باشد. در این هویت اندیشه و رفتاری ارزش خواهد داشت که بر بنیاد اشا(راستی ودرستی) استوار گردد، در این بینش و رویکرد، کاری نیک است که برای همه نیک و خوش آیند و برای همه سود داشته باشد، سبب آبادی، تازگی، شادی و خرسندی در جهان گردد. اینگونه افراد، اشوان( پیروان راه اشا) نام دارند. نیکوکار، سازنده، شادی آفرین، خوش بیان، نام آور و نیک پیشه می باشند. در کنارآنان همیشه کسانی نیز زندگی کرده اند که با گزینش کژاندیشی، شیوه دروغ و نادرستی را پیشه داشته اند، با پیروی از دروغ در اندیشه و گفتار و کردار خویش؛ خشم، ستم، تجاوز، غارت، جنگ، ویرانی، بیداد وستم را برای دیگران به ارمغان آورده اند. با این نگرش کسی که از خرد بهره بگیرد نیروی تشخیص خوب از بد را نیزخواهد داشت. با وجدان آگاه و همیشه بیدار خویش (دَاِنه = دین)  کرداری خواهد داشت که سود و خوشبختی و شادی رابرای همگان به ارمغان آورد.