درود فراوان. می خواستم ازشما خواهش کنم راجع به نماز خواندن در دین زرتشت شرح دهید چگونه و به چه صورت یا چند رکعت در چه موقع و چه دعایی باید خوانده شود ازتون سپاسگزارم.

پرسش: 

 درود فراوان. می خواستم ازشما خواهش کنم راجع به نماز خواندن در دین زرتشت شرح دهید چگونه و به چه صورت یا چند رکعت در چه موقع و چه دعایی باید خوانده شود ازتون سپاسگزارم.

پاسخ: 

درود، دوست گرامی هیچگاه نمی توان وشایسته نیست تا فرهنگ و آداب رسوم نیاکان زرتشتی خود را با فرهنگ، سنت و باورهای ملت های دیگر مقایسه کنیم چون در بسیاری موارد با یکدیگر هم خوانی ندارند، نماز و نیایش ایرانی با «صَلات» اعراب متفاوت است. روزه، ختنه، غسل، آداب طهارت، عزاداری، حجاب، نکاح و نقش زن و مرد درزندگی که درسنت و رفتار ملت های دیگر از آن یادشده است، درفرهنگ ایرانیان باستان به آن ریخت (شکل) وجود نداشته است، آنان از دیر باز با پاک نگهداشتن وپاسداری از آب، خاک، هوا و آتش به پاکی وپاکیزگی تن وزیستگاه زندگی خویش باور داشته و به تندرستی خود و دیگران پرداخته اند. شاد بودن را برگزیده اند. تظاهر به دین داری نداشته بلکه باپیروی ازدانش زمان در پی تازه کردن زندگی بوده اند. چگونگی نماز ونیایش با برپاییآن در پرسشی دیگر درهمین تارنما پاسخ داده شده که شایسته است به آن بنگرید. بیگمان نماز تنها به سخن برلب آوردن و خواندن سرودهای اوستایی درهنگامی ویژه از شبانه روز نیست. بلکه بهترین نیایش، شادکردن دل دیگران با کار وکرداری شایسته و سازنده است که بتوان روان هستی را خشنود ساخت. نیایش های اوستایی  که از دیرباز سروده شده نیز در بخشی از تارنما آمده است.