به تازگی در نیایش تندرستی که در کتاب خرده اوستا آمده اثری از نام های اوشیدر، اوشیدر ماه و کیخسرو و اینها نیست، ولی در متن گذشته بود، چرا اینگونه شده است؟

پرسش: 

به تازگی در نیایش تندرستی که در کتاب خرده اوستا آمده اثری از نام های اوشیدر، اوشیدر ماه و کیخسرو و اینها نیست، ولی در متن  گذشته بود، چرا اینگونه شده است؟

پاسخ: 

نیایش هایی که در نسک (: کتاب) خرده اوستا آمده است، همگی کوتاه شده از بخش های دیگر ادبیات اوستایی مانند یشت ها، یسنا، ویسپرد است که بندهایی از پیام اشوزرتشت نیز به آن افزوده شده است. بخش هایی مانند تندرستی، پیمان دین، سدویک نام خداوند وپتت نیزموبدان ساسانی ازآن زمان سروده و به خرده اوستا پیوست کرده اند تا درتراداد(: سنت) های آیینی از آن ها استفاده شود. گاهی واژگانی در این متن ها به کاربرده اند که اندیشه وباورآن زمان بوده و با پژوهش های کنونی درباره بینش زرتشت و تردادهای درست هماهنگی ندارند. دربخشی از خرده اوستا اشاره به «هفت» امشاسپند شده وجایی دیگر «سی وسه» امشاسپند را یاد کرده بودند. درانجمن موبدان سالها پیش برآن شدیم تا تنهاواژه امشاسپندان در سرودها بماند وازآن پس سروده شود. «سوشیانت» ها نیز در بینش زرتشت به رهایی بخش هایی گفته می شود که درگاهداد (: تاریخ) های گوناگون به یاری دیگر مرتوگان (: انسان ها) خواهند آمد. به باور نادرست دوران ساسانی این گاهدادوعمرجهان را به دوازده هزار سال بخش کردند وبه چهار بخش سه هزار ساله را بیان کردند که سه هزاره نخست ازآن فروهرهابوده، درآغازسه هزاره دوم زرتشت زاده شده است، پساز آن درهرهزاره ای بانطفه زرتشت که در دریاچه هامون نهفته شده است، دوشیزه ای بارور شده ویکی دیگرازسوشیانت ها به دنیا خواهد آمد. اوشیدر ماه، اوشیدربامی و... درپایان شابهرام ورجاوند از آنان است که درکوه دماوند نمایان خواهد شد. به همین روی این واژگان نیز از اوستای تندرستی برداشته شده است.